Tip: Grădiniță si școală primară | Status: Concept |
Autori: Oana Codru, Ramona Costea, Adriana Gheorghiescu
Echipa: Alexandra Berdan, Tiberiu Teodor-Stanciu, Ancuța Costandache, Alexandra Dobeș
Ansamblul educaţional Montessori s-a dorit amplasat pe un teren în pantă, priveliștea fiind atent căutată la momentul alegerii sitului.
În acest context, natura nu e doar un pretext, ci e în suportul de cunoaştere al lumii. Ideea ansamblului a pornit de la principiul educației continue prin raportare la firescul fiecărei zile. Peisajul în care te manifești, arhitectura care te poartă, rutina zilnică, grija față de mediu și față de ceilalți sunt valori care se acumulează conștient și inconștient.
La limita cu spațiul public, rolul de amfitrion îl are corpul administrației. Acesta a fost gândit ca o ”poartă” bordată de funcțiuni adresate atât membrilor ansamblului, cât și comunității ieșene. O dată intrați în grădină, ansamblul se organizează în două corpuri de grădiniţă şi unul de şcoală.
Spaţiul mizează pe metafora acumulării concentrice a universului – sunt prezente simetria, repetiţia, ordinea, claritatea care fac din stilul clasic un manual actual.
Ansamblul de educaţie e un loc al raportărilor la lume, e un loc al sinelui în grădina cunoaşterii.
Corpul administraţiei conectează curbele de nivel, adăpostind scările de primire între nivelul străzii, de acces, şi cel al ansamblului – devenind astfel o poartă şi un portal între ansamblul educaţional şi aliniamentul stradal.
Zona de studiu cuprinde sala de grupă care este spaţiul central, adăpostit de planul pătrat şi este replicat prin spaţii adiacente care aduc studiul în zone mai specifice – locul central e locul adunării, iar perimetral se întâmplă aprofundarea şi contemplarea.