Miolk
@studiomiolk

Iași.ZonaZero

Axa Palatul Culturii – Piața Unirii, Bulevardul Ștefan cel mai Mare și Sfânt, sau mai simplu „Ștefanul”, este centrul orașului Iași. Aici se concentrează o mare parte a patrimoniului de arhitectură al orașului, precum și importante funcțiuni administrative, culturale și comerciale.

Analiza

Folosit doar ca o trecere rapidă între două puncte din oraș, și de multe ori evitat, bulevardul pare să împiedice astăzi trecătorul să observe si să aprecieze ce are în jur: clădiri monument, spații verzi, și traversări pline de istorie. Spiritualitate, cultură, natură: totul aici se cere descoperit și admirat.

Zona ZERO este un proiect de activare și amenajare urbană contextuală cu accente simbol, care urmărește să pună în valoare centrul orașului Iași. Intervenția pornește de la istoria orașului și propune o transformare prin continuitate a locului.

Centrul unui oraș trebuie să reprezinte comunitatea locală, și să îi reflecte istoria și valorile. Un spațiu public (realizat cu bani publici) ar trebui să ofere mijloace de petrecere a timpului liber superioare calitativ, la un nivel de execuție performant (ridicând standardul de percepție al unui obiect de mobiler urban, al unui corp de iluminat, al unei amenajări peisagere) și cu intenții de culturalizare și educare a publicului.

Din respect pentru patrimoniul însumat de acest bulevard, din respect pentru amintirile pe care locuitorii lui le-au îmbrățișat până acum, din respect pentru intervențiile tuturor epocilor care “participă” la imaginea generală a acestui bulevard atât de particular în peisajul european, am minimizat intervențiile, accentuând doar acele puncte care ar lăsa simfonia locului auzită la adevăratul ei potențial.

Pentru ca Ștefanul să funcționeze ca pietonal și zonă zero a Iașului, am structurat 4 direcții majore:

1. Schimbarea proporțiilor bulevardului pe zone, pentru a micsora și varia ritmul de traversare;
2. Amplificarea rolului zonelor de interes adiacente și a participării lor la bulevard;
3. Definirea unei unități, pe acest fundal eclectic și a unui ritm ușor de citit, printr-un mobilier urban cu limbaj unic.
4. Punerea în valoare a punctelor de interes (monumente istorice, vestigii arheologice, tablouri urbane)

Amenajarea parcursului pietonal urmăreste crearea de zone care să încetinească traversarea și să puncteze traseul. Această modulare a spațiului este realizată prin schimbarea de proporții ale bulevardului, care se îngustează, devenind o alee într-o GRĂDINĂ, se ,,ascunde” în CURTE, se transformă în PARC între Teatru si Catedrală, sau se lărgește devenind AGORA.

Zona ZERO este compusă din patru zone majore: PARCULAGORA si CATEDRALACURTEA ( Directiei Agricole) si GRĂDINA din zona mânăstirii Trei Ierarhi. Legăturile dintre acestea sunt făcute prin acele segmente de bulevard care, având front la stradă pe ambele laturi, pot sustine funcțiuni comerciale relevante pentru un pietonal. Le-am intitulat “La Cafea“. În plus, Zona ZERO integrează în aria pietonală complexul de clădiri al Catedralei Catolice “La Catolici“, și grădina din jurul Teatrului Național “La Teatru“.

PARCUL

Aleea principală, adică traversarea dinspre Teatru spre Catedrala Mitropolitană și invers este slab folosită în general, și atunci doar pentru că acolo sunt concentrate locurile de stat . Nu există o legătură firească de tranzitare dinspre o clădire spre cealaltă, fiecare având orare diferite de funcționare. De asemeni, există o mare nevoie, cel puțin pentru locuitorii din zonă, de locuri umbrite în care să se adăpostească vara la o plimbare.
Propunem ca aleile diagonale să devină principale. Comunicarea dintre Teatru și Catedrala Mitropolitană va fi păstrată vizual, iar zonele intens plantate stânga-dreapta vor încadra acest ax vizual. Pe axul longitudinal s-ar obține o peluză cu gazon, ce cheamă la utilizări multiple (de la joc, la pauze de odihnă pe iarbă).
Reamenajarea completează vegetația existentă: speciile de arbori au fost păstrate, plantând doar printre acestea, completând goluri sau înlocuind arborii morți. Infrastructura parcului a fost păstrată, astfel, punctele de interes (fântânile) deja existente pe latura dinspre Teatru au fost replicate spre Mitropolie. Au rezultat patru zone de interes. Insula copiilor este dedicată mamelor cu copii sub trei ani. Insula este semiîngropată pentru un mai mare confort al părinților și pentru o poziție discretă, ascunsă în vegetația deasă. Dealurile sunt și ele parțial ascunse în vegetația înaltă și sunt destinate jocului activ, având tobogane și trambuline inserate în paviment. Colțul dinspre Primărie primește o bancă circulară, Cercul, cu locuri de stat la diferite înălțimi, fiind o zonă de odihnă și contemplare, iar colțul dinspre Agora primește un element de tip Zigurat, ce oferă atât locuri de stat la diferite înălțimi și cu diferite orientări, cât și un punct de belvedere asupra întregii zone. Parcul este traversat de un culoar de apă, care pornește dintr-o fântână de joc a copiilor și se oprește în pietonal, într-o oglindă de apă.

AGORA

Pentru că zona CUB să își depășească statutul (nefuncțional) de până acum de “buzunar” al trotuarului, propunem ca pietonalul să se extindă până la Casa Modei iar zona Cub sa se extinda pana la frontul continuu al blocului “Cina” transformându-se într-o piață tip agora. Noua conformație a pietei ar fi exprimată prin tratarea cromatica a pavimentului. Pozitia fostului Cub va deveni centrală, câștigând un rol de reprezentare mai puternic.
Pe această poziție centrală, propunem înlocuirea structurii metalice existente cu un “grup” statuar, Vatra, care lasă spațiu unui luminator (platforma circulabilă de sticla de 3m diametru) peste sala circulară a ruinelor de secol XV-XVI “conservate” sub dala de beton. Grupul statuar va fi compus din 15 stâlpi, amplasati pe poziția ce corespunde conturului sălii din subteran, făcând trimitere către diametrul de 15m al acestei Săli (dimensiune considerabila pentru construcțiile acelui secol).
Vatra ar juca multiple roluri: piesă centrală /reper al Agorei, punct de informare, loc de joacă și interacțiune, chemând către ea într-un spațiu ce ar deveni centripet și nu centrifug.
Într-un spatiu preponderent mineral, cu zone bine delimitate de vegetal, elementul natural va deveni o prezentă puternică indirect, prin parfumul gradinilor aromatice plantate cu levănțică, busuioc, cimbrișor și alte plante similare.

CURTEA

Curtea Direcției Agricole poate prelua rolul de spațiu expozițional în aer liber pentru artă urbană experimentală, stâlpul metalic de electricitate devenind subiect al experimentelor artistice. Curtea se distinge printr-o explozie de culoare, obținută din pavarea cu mozaic ceramic variat cromatic. Locurile de stat vor fi “forme de relief” ale acestui plan cu mozaic, ieșind organic din paviment.

GRADINA

Bulevardul traversează o zonă de puternică semnificație și tradiție istorică: Mânăstirea Trei Ierahi cu grădina ei, cu Sala Gotică, și fosta incintă cu turn. Pentru a încuraja o încetinire semnificativă a ritmului traversării pe această zonă am unificat spațiile verzi adiacente Casei Pătrate și Casei Cărții, am mărit suprafața verde prin inserții în bulevard, transformând zona într-o mare gradină pe lungimea căreia bulevardul devine o alee.
Am propus ca locurile de stat din această zonă să susțină mesajul de grafică prin textură (ca și în cazul bisericii Trei Ierarhi). Aceste bănci cu formă cilindrică ar putea fi donate fiecare către un artist ieșean, care să îi creeze “pielea” prin textura si culoare și să asigure întreținerea ei. Astfel parcul devine un mijloc de promovare al artei ieșene, o sală de expunere în aer liber.
În locul în care str. C. Negri se intersectează cu bulevardul am propus o replicare a podirii medievale a fostei străzi Podul Vechi. Grădina integrează și un punct de informare turistică, o cișmea cu apa potabilă și un joc de apă (teii de apă).

Mobilierul

Dintr-un loc al indiferenței, Zona ZERO devine un loc al experienței. Se experimentează cu elementele naturii: vânt (în insula cu plante aromatice, sau insula cu graminee), lumină (diferite jocuri de umbră), apa (la fântâni). Se experimentează schimbarea sezoanelor (prin amenajarile peisagere) și a trecerii timpului pe parcursul zilei (prin jocurile de umbră: Poarta, Umbrarul). Spațiul nou creat oferă posibilitatea de raportare la context din poziții diferite: de aproape și de departe (Zoom), de sus sau de jos (Ziguratul); static sau în mișcare prin spații de promenadă și spații de relaxare, contemplare, cu diferite grade de intimitate (CURTEA este un spațiu închis, retras, intim; iar AGORA este un spațiu public, deschis).

Prin Zona ZERO, Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt devine un loc urban esențial pentru regenerarea zonei centrale și pentru o redefinire a importanței orașului la nivel regional și nu numai. Mai mult decât amenajarea propriu-zisă, se propune o strategie de reglementări și intervenții care urmăresc regândirea unei zone mai largi din oraș prin stimularea fluxurilor urbane și a conexiunilor, prin inserția de funcțiuni publice care să susțină traversarea pietonală și prin refacerea unor legături spațiale istorice. Proiectul susține dezvoltarea zonelor adiacente prin punerea în valoare a traseelor secundare care conectează locuri aflate în imediata apropiere dar poate necunoscute chiar de locuitori.

Zona ZERO nu urmărește o rezolvare arhitecturală completă, ci crearea unui cadru coerent care să permită diverse scenarii de folosire și evoluție.

Durata proiectului: august 2013 – februarie 2014 | Tip: Concurs de urbanism și amenajare peisagistică | Localizare: Iași | Suprafața: aprox. 10 000 mp | Echipa: Autori: Adriana Gheorghiescu, Alexandra Berdan | Colaboratori arhitectură: Laura Olteanu, Alexandru Sescioreanu, Valentin Gheorghian, Ionuț Sescu | Colaborator design: Alexandra Ghioc | Coordonator amenajare peisagistică: Claudiu Ivașcu | Colaborator amenajare peisagistică: Radu Sucilă | Pictură: Alina Raba | Web: Cristi Rotundu | Audio: Dan Băsu | Consultant comunicare: Ines Prodan

★ Premiul 2 ex-aequo în cadrul concursului de soluţii: Reabilitare vestigii arheologice bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt – valorificare urbanistică

Lasă un comentariu

Imagine Rotundă